Search
Close this search box.

PolyPIM

De PolyPIM is de motorsloep van de Watergeuzen. Momenteel ligt ze op het droge, wat, in tegenstelling tot de Nummer 70, niet de bedoeling is. De luchtgekoelde motor Samofa SH88 is al een tijdje te bewonderen in het Zeeverkennerlokaal, maar wij horen ‘m liever lopen. 

Voordat de PolyPIM weer ingezet kan worden heeft het polyester wat liefde nodig. Vooral de romp moet aangepakt worden. Daarnaast moet er wat houtwerk vervangen worden, zoals de vlonders en de houten omlijsting.

De Wilde Vaart is samen met de leiding bezig om de PolyPIM weer vaarklaar te krijgen, zodat we deze fijne sloep hopelijk binnenkort weer kunnen gebruiken om lekker mee te varen in de Binnenhaven.

De Wilde Vaart op de foto met de PolyPIM motor

Historie

De ouwe opduwer van de Schelde in Vlissingen deed jaren dienst als werkboot in en rond het dok. In moderne tijden in onbruik geraakt en vervolgens het verzoek of de Watergeuzen deze niet willen hebben? Het was inmiddels 1986 en van het bootje was enkel de ruwe vorm nog herkenbaar. Oppers en stuurlui maakten dit verwilderde bootje weer tot een leuk sloepje genaamd PolyPIM. De Periclum in Mora. En dan van polyester. Even het vliegwiel tornen, gangmaken, krachtzetten en decompressieklepje omzetten. Hij staat aan! (schepen en bootjes zijn vrouwelijk, krachtige motoren mannelijk)

 

Specificaties

Bouwjaar: eind ‘60
Lengte: 5,00 m
Breedte: 1,80 m
Diepgang: 0,60 m
Kruiphoogte: 0.85 m
Gewicht: 500 kg
Motor: Samofa SH88
Vermogen: 11.5 PK
Schroef: 3 blads, rechts

Over de motor

Type:  1 cilinder 4 takt, luchtgekoeld, een droge uitlaat bekend van het mooie plop-geluid, overstemt door de rauwe dieselslag. Herkenbaar geel geschilderd; een fijne Scheldekleur waarschijnlijk… Merk:  Samofa SH88. Onder licentie gebouwd van Hatz.

In 2007 vervangen door een ouder exemplaar uit Alkmaar vanwege een scheur in de kop. Het groene exemplaar heeft daar gedraaid in een praam, met omgedraaide keerkoppeling. Inmiddels bij ons blauw geschilderd.

1986 – 2007

Motornummer:87278
Epk:8.25
Omw/min.1800
Bouwjaar:1975
Keerkoppeling:Samofa K82, Nummer ?
Reductie:2 : 1

2007 – heden

Motornummer:87124
Epk:11.5
Omw/min.2500
Bouwjaar:1973
Keerkoppeling:Samofa K82, Nummer 24
Reductie:2:1

De Samofa doet het altijd, behalve:

Restauratie 2013

In 2013 was het weer zover; buiten het normale botenonderhoud om de hoogste tijd om wat vervangingswerk uit te voeren. Hiertoe o.a.: vervangen boeisel en voordek, polyester reparaties binnenzijde, romp en boeisel. Een 5 laags 2-componenten verfsysteem, opstelling motorsteunen vervangen door 2e hands Vetus K75 steunen. Blokken verlaagd, balk ingeslepen en vervangen rubbers koppelingsstuk schroefas. Cilinderkop van originele motor 87278 overgezet, kop geglaspareld en kleppen mechanische geslepen en ingeslepen.

Geconstateerd dat compressie nagenoeg ontbreekt en de motor nog eens wat verder onderzocht en opengehaald. De inmiddels ovale cilinderwand opgeboord en gehoond en een verse zuiger met tevens nieuw lagerwerk geplaatst. Nu heeft het ook weer zin om de fijnafstelling van het loodzware vliegwiel en brandstofpomp uit te voeren. Nog even een laatste likje stevige verf en…. ja: bababababaBAMBAMBAMbam!