Paragon

De Paragon is ons trotse landingsvaartuig welke we gebruiken voor de zware klussen: de vloot slepen naar de kampen. Je kunt haar tegen komen in het kanaal als we op kamp gaan, met de vletten er achter, alle kampspullen in het ruim en centimeters dieper gelegen. Of het nu naar Veere is of misschien wel naar de Grevelingen of de Brabantse Biesbosch, geen sleep is te zwaar voor deze oranje krachtpatser. Afgelopen zomer voeren we nog in het kanaal door Walcheren, Veerse Meer, Oosterschelde, Volkerak en Hollandsch Diep richting het Pauluszand. Grote kans dat je ons ergens hebt gezien of gehoord.

Specificaties

Type : LCVP-36 US Navy (Higgins boat)
Bouwjaar : 1966, motor 1945
Lengte : 11,00 m
Breedte : 3,30 m
Diepgang : 0,50- 1,20 m
Kruiphoogte : 2,20 m
Gewicht : 9.5 ton
Materiaal : houten kiel, polyester casco met pantserstaal
Capaciteit : 36 mariniers / 3-ton truck+12 mariniers
Motor : Detroit Diesel 6-71N IL, uitvoering Gray Marine 64HN9, 225 pk
Keerkoppeling : Twin Disc X8708 Crash Box 1,5:1
Topsnelheid :20 km/uur
Trekkracht : tussen de 8 en 22 vletten, mét remboot

Historie

Dit voormalig landingsvaartuig van de VS was bedoeld om 36 bepakte mariniers aan land te zetten in tijde van oorlog. Een oceaan kabellegger van AT&T had deze enkele jaren aan boord staan als hulpje. Tot een Watergeus a/b op het idee kwam dat dit wel eens een mooie vervanging kon zijn voor onze oude motorvlet Popeye. Toen de kabellegger half jaren ’90 in de Rotterdamse haven aanmeerde is de Paragon in een barre tocht naar Vlissingen gekomen en heeft sindsdien daar haar thuishaven op het vertrouwde plaatsje naast de Nummer 70.

Indeling

De Paragon bestaat grofweg uit 3 onderdelen: ruim, motor en dieseltanks. Het ruim is afgedekt met een dekzeil en daaronder WBP-platen. Ze biedt plaats aan zo’n 10 m³ kampspullen, enkele reserve onderdelen voor de motor en een paar slaapplaatsen. Én een droge plek tijdens een regenbuitje; de stuurinrichting is namelijk net als het schip zelf: een kwestie van mens & machine. Het motorruim bevat de knalrode DD 6-71, met TwinDisc gearbox, olieresten en het externe koelwater. De motor is inmiddels voorzien van een demper, maar het luide gebrul van de motor klinkt nog steeds als harde muziek in de oren…

Alle vletten worden gesleept via de beting die verstevigd is via het dwarsschot. Dit schot geeft toegang tot de dieseltanks en uitlaatsysteem, dus daar proberen we niet te vaak te moeten zijn.

Restauratie 2009 - 2012

In de loop van de jaren hebben we klein en groter onderhoud uitgevoerd en in 2009 was het de hoogste tijd voor een grote restauratie: opknappen was niet meer het goede woord. Gelukkig waren er een aantal enthousiaste stafleden die ons enigszins vergane bootje zeer liefdevol hebben behandeld, vertroeteld en terug in de vaart hebben gebracht. Om kort te gaan: alleen de pantserplaten aan SB en BB zijn blijven zitten… Een flinke klus die in 3 jaar tijd op de scheepswerf Scheldepoort is geklaard.